Ei disruptoida, vaan tehdään asiat niin kuin ne olisi aina pitänyt tehdä

12 maaliskuu 2019

Uudet toimijat ja teknologiat lupaavat disruptoida lakipalveluiden toimialaa. Muutos on kauan toivottu: asiakkaat ovat kyllästyneitä maksamaan raskaasta organisaatiosta, pitkistä ja tulkinnanvaraisista dokumenteista sekä neuvottelijoiden armeijoista. Mojovan laskun ja yhteydenpidon hankaluuden vuoksi osa asiakkaista kertoo aiemmin kääntyneensä juristin puoleen vain viimeisessä hädässä.

Iconics ei lupaa disruptoida koko lakitoimialaa, vaan teemme asioita niin kuin ne olisi aina pitänyt tehdä: laadimme selväsanaisia sopimuksia, keskitymme olennaiseen ja käytämme aikaa asiakkaan liiketoiminnan ymmärtämiseen pyrkien havaitsemaan riskit ja tarttumaan mahdollisuuksiin oikea-aikaisesti.

Kokemuksemme ja asiakkailtamme saadun palautteen myötä tiedämme, mitä asiakkaat odottavat hyvältä lakipalvelulta:

  • Asiakkaat toivovat oikeuskirjallisuutta ja -tapauksia referoivien, johtopäätöksiltään tulkinnanvaraisten muistioiden sijaan selkeitä kannanottoja. Latinankielestä hullaantunut, substantiivitaudista kärsivä juristi ei palvele kuin korkeintaan itseään ja kollegoitaan.
  • Asiakkaat haluavat ”sopivia ratkaisuja”. Jos asiakkaalla on rajallinen budjetti käytettävissä lakiasioiden hoitoon, sitä ei kannata tuhlata epäolennaisuuksiin tai yksittäisen sopimuksen pilkun paikan vaihtamiseen. Tällöin tulee keskittyä asiakkaan ydinliiketoimintaan ja sen kannalta merkityksellisempiin mahdollisuuksiin ja riskeihin. Moni aloittava yritys pääsee perustamismuodollisuuksien jälkeen hyvään alkuun jo sillä, että laaditaan selkokieliset asiakassopimukset, suojataan yrityksen IPR:t sekä laaditaan yrityksen verkkosivuille käyttö- ja tietosuojaehdot. Jos juristin puoleen käännytään vasta siinä vaiheessa, kun korvausvaatimus on jo inboxissa, ollaan auttamatta myöhässä. Budjetin lisäksi myös yrityksen riskinottohalukkuus ja -sietokyky sekä yrityksen kehitysvaihe vaikuttaa palvelumalliin: samat sopimuspohjat tai toimintamallit eivät istu pienelle, vakiintuneelle toimijalle kuin merkittävää rahoitusta hakevalle ja exitiä suunnittelevalle kasvuyritykselle.
  • Hyvä juristi tutustuu päivittäiseen liiketoimintaan, päättäjiin ja yrityksen strategiaan. Juristi toimii luotettuna kumppanina, joka ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa ja riskipositiota. Juristi pystyy hahmottamaan kokonaisuuksia ja kysymään kysymykset, joita asiakas ei ole edes ymmärtänyt kysyä.

Emme tarjoa sopimusmalleja tai paketoituja lakipalveluita ostettavaksi verkkokaupasta, vaan tarjoamme asiakkaidemme käyttöön kokemuksen kautta luotua asiantuntemustamme. Me emme laskuta asioiden opiskelusta tai asiakirjojen kopioinnista, vaan siitä lisäarvosta, josta olisimme aikoinaan itse in-house juristeina olleet halukkaita maksamaan. Simppeli sopimus syntyy nopeasti ja edullisesti myös ilman verkkokauppaa, ja niihin oikeasti haasteellisiin asioihin tarjoamme helposti lähestyttävän tiimin ja harjaantunutta ihmisälyä tekoälyn sijaan.

Anna Paimela

Takaisin

Kotisivu & Design by Intendit Web Agency